tiistai 1. huhtikuuta 2014

Alkukankeutta



Elämäni ensimmäinen mp-kausi avattu. Ihan ongelmitta ei ole kuitenkaan tämän pojan mp harrastus alkanut.

Hain eilen Banditin myyjän tallista Tampereen lähistöltä ja se oli tarkoitus ajaa seuraavana päivänä Kuopioon. Myyjän pihasta ehdin ajaa noin 5km, kun bandit alkoi röpöttää ja lopulta sammui. Ohjasin pyörän sivuun ja totesin, että tankissa on ainetta ihan riittävästi, mutta käänsin hanan kuitenkin varuilta varatankille. Pyörä lähtikin hetken kuluttua normaalisti käyntiin ja ajattelin ajaa lähimmälle huoltoasemalle tankkaamaan. Ehdin ajaa 200m ja siihen se hyytyi taas. Ei muutakuin auton kyydissä hakemaan kanisterilla tuoretta bensaa, jos se auttaisi. Kaadoin tankkiin 5 litraa tuoretta bensaa ja matka jatkui taas. Tällä kertaa noin 2km. Sitten päätettiin veljen kanssa hakea uudet tulpat, bensansuodatin, öljyt ja öljynsuodatin. Sain ajettua pyörän veljen luokse (matkaa pari kilometriä).

Vanhat tulpat oli melko nokiset. Uudet olivat NGK:n iridiumit.


Suurin yllätys tuli, kun vaihdettiin öljyt. Öljyä tuli koneesta noin 5 litraa! Sinnehän pitäisi mennä 3,3l + mitä suodatin ottaa sisäänsä. Vanhat öljyt olivat karseassa kunnossa, ohutta ja harmahtavaa kuraa, jonne päässyt ilmeisesti bensaa sekaan kun hanan on ollut edellisellä omistajalla PRI asennossa (lykkää bensaa, vaikkei kaasari anna alipainetta).



Bensansuodattimen vaihdon yhteydessä päätettiin tyhjentää kohokammion pohjalta vanhat bensat. 2 ja 4 kaasarit ruikkivat nätisti bensaa ulos ja mukana tulikin punaruskeaa kuraa. Mutta 1 ja 3 kaasareista ei tullut mitään, vaikka pohjaruuvin aukaisi kokonaan. Ei vaikutusta oliko hana ON vai PRI asennossa. Nämäkin kaasarinpohjat sain tyhjäksi kun tökin rautalangalla varovasti tyhjennysreikään.

Tällaista punaruskeaa kuraa kohokammion pohjalta paperiin tuli:


Uusi bensansuodatin, aika jyrkkä tuo ensimmäinen mutka, mihin tuo suodattimen kanta yltää:



Huoltotoimenpiteet kun oli saatu tehtyä, niin lähdin vielä testaamaan illalla myöhään pyörää, että miten toimii. Ajoin reilun 10km lenkin ja ei mitään ongelmia. Tässä vaiheessa alkoi jo hymyilyttää.

Mutta liian aikaista oli hymyillä, nimittäin kun sanoin veljelle, että käyppä nyt testaamassa, niin koko pyörään ei tullut sähköja laisinkaan. Mittaristoon ei tullut mitään eloa, eikä luonnollisesti startti puhunut mitään. Tässä vaiheessa oli pakko mennä välillä nukkumaan, vuorokausi oli jo ehtinyt vaihtua.

Aamulla uudella innolla pyörää tutkimaan. Akussa virtaa ja sulakkeet ehjät. Liittimet kävin läpi ja tankin alla olevaa vihreää liitintä heiluttamalla alkoi virrat palata vehkeeseen. Avasin liittimen ja se oli melko hapettunut. Yritin seurata mihin johto menee ja mielestäni se menee virtalukon luokse/pohjaan. Laitoin crc:tä ja liittimen takaisin paikoilleen. Vieläkin sähköt vähän pätkivät kun liitintä heilutti. Laitoin nippusiteella johdot pieneen "jännitykseen" jolloin sähköt pelasitvat normaalisti.

Sitten nokka kohti Kuopiota. Ensimmäiset 100km meni täysin ongelmitta. SItten kone alkoi pätkiä ja lopulta sammui kokonaan. Tien varressa heiluttelin johtoja, katsoin, että alipaineletkut ovat paikallaan, tulpanjohdot kunnolla kiinni ym. Ei vain käynnisty. 5 min odottelua ja sitten pyörä lähti taas normaalisti käyntiin. Ajoin 30km, jonka jälkeen sama toistui. Ja sen jälkeen vielä kolme kertaa sama temppu matkan aikana! Aina auttoi, kun odotti noin 5 min ja starttasi uudelleen. Yksi kerta kun kone alkoi pätkimään, niin vaikutti siltä, että pytty tai pari meni pimeäksi, tehot katosivat, mutta pysyi käynnissä. Menin parkkiin ja hetken kaasuttelun jälkeen taas tehot palasivat.

Olipa melkoinen reissu Tampereelta Kuopioon. Perille kuitenkin päästiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti