tiistai 1. huhtikuuta 2014

Venttiilin välysten säätö ja tarkastus ym.



Tänään päätin säätää pyörän venttiilien välykset. Hommaan olin tutustunut jo etukäteen netin kautta, niin tiesin miten se tapahtuu. Suuria heittoja ei ollut, mutta melkein kaikkia sai vähän säätää suuntaan tai toiseen.

Banditin intake 0,10-,015mm ja exhaust 0,18-0,23mm.

Homma vaikein osuus oli saada mahtumaan venttiikansi pois pyörästä. Pienen taiteilun kautta se kuitenkin onnistui, vaikka siihen yli puolituntia uhraantuikin.

Sen jälkeen vain säädöt kohdalleen..

Jonka jälkeen työläin vaihe: rapsutella kaikki vanhan tiivisteliimat pois ja puhdistaa tiivisteet (tässä mallissa on niin kestävät nuo muovitiivisteet, että samaa tiivistettä voi käyttää useamman kerran).

Kaikkineen sain hommaan uhrautumaan noin 4 tuntia, johon sisältyi jo kahvitauko. Toivottavasti tiiviste pitää öljyt oikeassa osoitteessa.

Lisäksi mittaisin tulppien resistanssin. Puolan ensiöpuolen vastukset olivat kunnossa (noin 3 ohmia), mutta toisiopuolella, joka mitataan tulppien hatuista, oli heittoa. Normaali resistanssi pitäisi olla noin 40Kohm, mutta minulla toisen puolan kohdalla näytti yli 70 Kohmia. Irroittelin tulpanhatut johdoista ja johto olikin hapettunut (kuvassa oikeanpuoleinen johto):


Saksin sentin pois johdosta, jotta tuli taas puhdasta kontaktipintaa näkyviin. Ongelma ei kuitenkaan korjaantunut sillä. Mittasin erikeen tulpanhatut, toinen näytti noin 10 Kohm ja toinen 40 Kohm. Pitää vielä tutkiskella mistä johtuu moinen heitto. Eipä tässä vararikkoon mene vaikka ostaisi uudet hatut.

Otin pyörästä ilmansuodattimen pois ja tyhjensin ilmanputsarinkotelon. Sieltä tuli tämmöistä:


 Ilmeisesti huohotinputki lykännyt (bensansekaista)öljyä ilmanputsarikoteloon. Pyörän sammuilun syy voisi olla vaikka tukehtuminen (ainakin silloin kun koneessa oli viellä liikaa öljyä)?

Ilmanputsari (K&N vapari) on nyt pesussa ja kunhan kuivahtaa niin tuoreet öljyt siihen pintaan ja sekin on kunnossa.

Huomenna hommat jatkuu. Kirjoittelen lisää kun ehdin. Adios!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti