perjantai 4. huhtikuuta 2014

Tankin ruosteenpoisto

Tankkiin oli päässyt kertymään tuostetta jonkin verran. Ajattelin korjata ruostevaurioita, jotta ruostehippusia ei pääse polttoainelinjaa pitkin kaasareille. Toki välissä on polttoainesuodatin, mihin turhien hiukkasten pitäisi pysähtyä.

Kävin ostamassa Annitrolia yhden litran pönikän, joka sisältää fosforihappoa. Tankista bensat pois, huuhtelu vedellä, jotta suurimmat roskat tulisi pois.

Tankki näytti tässä vaiheessa tältä:


Sitten tulpataan hanan reikä ja hapot sisään porisemaan:


Tämän jälkeen happo ämpäriin, josta takaisin omaan purkkiinsa. Pohja näytti aivan kirkkaalta ja ruosteettomalta. Huuhtelin viileällä vedellä ja jätin kuivamaan omia aikojaan. Menin katsomaan reilun tunnin päästä ja tankki näytti järkytyksekseni tällaiselta:


Nettiä selaamaan ja siellä oli vinkkinä, että kannattaa huuhdella tankki kuumalla vedellä hapon jälkeen ja kuivata nopeasti kuumailmapuhaltimen avulla. Noh, ei kun hapot uudestaan tankkiin ja ravistelua + odottelua tunnin verran. Sitten taas hapot purkkiin ja kuumalla vedellä huuhtelu, jonka jälkeen hiustenkuivaajalla tohottamaan tankkia kuivaksi. Lämmin tankki kuivuikin nopeasti, eikä ruostetta ehtinyt kertyä läheskään niin paljoa kuin ekan kerran jälkeen. Tällä kertaa lopputulos näytti tältä:


Tämä lopputulos kelpasi minulle. Eikun hana takaisin pohjaan kiinni ja homma valmis!

Lisäksi törmäsin netissä sellaineen tietoon, ettei kaasareilla varustettuihin moottoripyöriin kannata laittaa paperista bensansuodatinta, koska se ei päästä bensaa virtaamaan tarpeeksi helposti suodattimen läpi. No tässä vaiheessa alkoi kellot soida, että senkö takia bandiitti hyytyi kerta toisensa jälkeen matkalla Tampereelta Kuopioon. Hetken funtsittuani hokasin, että sammumiset tihenivät sitä mukaa kun bensa tankissa väheni (olisiko suodattimelle tuleva "paine" laskenut, kun tankki ei enää täynnä).

Jotta ei jäisi suodattimesta kiinni niin hain toisenlaisen suodattimen, joka näyttä tältä:


Tuon pitäisi päästää bensa helpommin läpi, eli soveltuu moottoripyöriin, joissa ei erikseen ole bensapumppua.

Ja näiden hommien ohessa vaihdoin tuoreet jarrunesteen banditin jarrujärjestelmään. Vanha litku oli jo ehtinyt vähän tummua:


Ei vielä kovin pahan näköistä, mutta onpahan ainakin tuoreet litkut nyt sisässä.

Nyt enää tulpanhatut puuttuu ja pesu + vahaus ja mp-kausi on valmis avattavaksi (jospa vähemmän ongelmaisena tällä kertaa)!

1 kommentti:

  1. Olemme myös noita keinoja ruosteen poistoon etsineet. Myös hiekkapuhallusta mietitty. Miellä tosin projektina peltoauto - Se olisi kiva saada uudistettua ja hieman freesimpää ilmettä sille. https://www.tarvaspinnoite.fi/hiekkapuhallus

    VastaaPoista